Pojkar och Oraklet från Hisingen

Igår på Nationaldagen satt jag och tog en glass vid kiosken på Lilla Torget i Alingsås. Under tiden gick Kristina och tog ut pengar vid bankomaten. Då kom plötsligt en tomat farande på hennes vita blus och sedan en till på byxorna. Då hon vände sig om såg hon två pojkar i tioårsåldern med en hel kasse med tomater som de kastade på folk. De gick snabbt upp mot stationen.
   När Kristina kom till stället där jag satt såg hon ganska bedrövad ut. Vi gick upp till Ljungbergs kafé som vi skulle. När Kristina berättade för dem på kafét lämpar sig nog inte allt ens för en blogg över allt vad en del som var där sade.
-Hur gamla var de?
-I tioårsåldern.
-Tog du dem i öronen då? sa en tant som drack en kopp kaffe.
-Nej de försvann upp mot stationen.


Danielle Dax, Big Hollow Men
Gösta på kafé Brogyllen
foto Klas Petersson och redigering Gösta Lindborg

När vi kom hem ringde jag Gösta, dvs Oraklet från Hisingen. Brukar ringa honom om jag vill höra insiktsfulla ord om vad som hände på gator och torg.
-Ja pojkar kan vara för jävliga i den åldern. Mats som jag jobbar med i facket. Han berättade att det var några pojkar i Brunnsbo som kom med ett helt flak med ägg och kastade mot bussen.
Samhälle | |
Upp