Den gröna Zebran

Nu är jag klar med boken Snabba Cash av Jens Lapidus. Hemma har jag börjat med Flickan under gatan av Roslund & Hellström. Har tyvärr samma känsla som efter att ha läst Stieg Larssons böcker, det är svårt att koncentrera sig på något nytt efter att ha läst några väldigt engagerande böcker. "Flickan under gatan" känns ganska lam efter att ha läst Lapidus "dynamipaket" Snabba Cash. Men min pendlarkompis gillade den inte. Språket är ju ganska rått ibland med korta meningar. Köpte förresten Khaled Hosseinis bok Flyga Drake på Ica nära i Haga. Får börja med den när jag läst färdigt Flykten från Stalins läger.


Igår var en väldigt lugn dag. Tömde och fyllde fem pappersåtervinningskärl. Vi hade ungefär 80 besökare och de flesta satt och läste eller skrev ut sina uppsatser. Min före detta kollega sympatiske Derek Hales kom på besök och det är alltid lika trevligt. Hade bränt några skivor av Jimi Hendrix som han hämtade. Själv lyssnar jag mest på Nina Simone nu. Hennes röst är så starkt att mina tårar börjar rinna.


Precis när jag stänkt av datorn vid skrivaren för att stänga biblioteket hör jag någon ropa ifrån ett hörn.

-Kommer det några papper?

-Nej ursäkta... du får vänta, jag har stängt av datorn bredvid skrivaren och när jag stänger av datorn funkar inte skrivaren bredvid...

Den gamla datorn startar långsamt. Naturligtvis för långsamt för Rättshaveristen.

-Kommer det några papper nu?

-Nej, vänta, datorn är inte igång ännu.

Rättshaveristen kommer springande. Hon har köpt extra fina gröna papper för att skicka ett brev till någon myndighet i Stockholm. För att snabba på trycker jag på en starta om knapp. Sakta kommer ett papper ut på en Zebra, ett sådant här testark.

-En grön Zebra... och jag som hade köpt specialpapper.
Arbete | |
Upp