Street Children

De flitiga besökarna är här tidigt. De blir nästan som kompisar, men det sägs ju att man inte ska bli för personlig.
-Godmorgon Klas
-Godmorgon.
-Allt bra?
-Hopp om livet, svarar jag men besökaren har redan hunnit bort till datorerna.

Satt länge med några utländska studenter. Han skulle skriva en uppsats som skulle vara färdig på måndag. En uppsats om gatubarn i Uganda. Han hade varit här förut men han behövde mer hjälp. Sökte i Academic Search elite, Jstor och Social Science Citation Index. Jag hittade även en elektronisk bok i ämnet. Han var väldigt glad och tacksam.
-Hur länge läser du för att bli bibliotekarie?
-Minns inte riktigt... två år tror jag... sedan har jag läst Elektronisk publicering.
Men det här med att söka i databaser har jag lärt mig själv genom övning. Vad lärde jag mig på Bibliotekshögskolan egentligen? Katalogisering kanske. Det mesta har jag lärt mig genom erfarenhet. Men jag har inget bra självförtroende. Därför blir jag glad att ni kommer och frågar och är nöjda. Jag skulle kunna sitta här och leta artiklar hela dagen bara för att jag är så tacksam för att de vill ha min hjälp.

Arbete | |
Upp