Hälsar vänligt

Gerdsken ligger spegelblank. Nathalie är fortfarande försvunnen. En liten vit, krullig hund av typen golvmopp går på Gerdskenstigen och nosar febrilt på marken.

På jobbet är jag ensam på förmiddagen för Jelena är på möte. Går och hämtar posten. Hälsar på Carl Palmer.
-De har inte kommit och hämtat blandat brännbart ännu... tror de kommer idag... de är opålitliga.
-De kommer när de kommer. Jag har passat på att fotografera i biblioteket.

Jag går och köper lite mat. När jag kommer till Ica hälsar jag på en mörkhyad gäststudent som är på väg in genom dörren till Socialt arbete. Han ler och bockar vänligt och artigt. Jag tror jag hjälpt honom med e-artiklar.
  Köper Tandorichicken, en coca cola och ett äpple

J J Cale. Tijuana
Klas dricker ceylonte och äter fetaostsallad på kafé Brogyllen
(foto Gösta Lindborg)


De sa på nyheterna att det är flest kvinnliga studenter som läser och tar examen. Det är ganska tydligt här också. Tjejerna hänger på låset här för att komma till grupprummen eller skriva ut uppsatser. Tror jag släppte in dussintals flickor de första tjugo minutrarna och bara två killar. De två grabbarna är inte vilka som helst, de är här nästan varje dag och råpluggar. Kan kalla den flitigaste av dem för G. Scirea.
-Hej hur är det...
-Bra.
-Det rullar på, säger Scirea och svarar på sin egen fråga.

En lärare kommer springande ner till biblioteket.
-Jag vill ha en bok som bara finns här i hela Sverige?
-Vad heter boken? Frågar jag.
-Lokal frivillig organisation i nye omgivelser.
-Det är Oh och jag tror att alla på Oh är upptagna till tjänsterummen... jag minns den faktiskt. Jag beställde den från Delbanco som i sin tur beställde den från Danmark... Jag kan hjälpa dig med ett fjärrlån, skicka till Centralbiblioteket.
-Har de den?
-Nej, men de kan fjärrlåna.

Ser två flickor som går och letar i de tomma hyllorna på Odc. Till slut kommer en av flickorna till mig.
-Hur hittar jag här?
-Det är inte säkert att den finns kvar här, men jag kan titta... vad heter boken?
-Förvaltning i stat och samhälle.
Följer med studenterna och kan snabbt konstatera att hylla Odc är helt tömd.
-Men hur gör vi då?
-Ni får se om den finns på Centralbiblioteket... eller kanske stadsbiblioteket?
Slokörade går de mot utgången. En av töserna kastar en blick i en hylla där folk ställt tillbaka böcker de inte ville ha.
-Men här är den ju! säger en av flickorna. Tala om flyt hittat boken bland de gamla böckerna som besökare lämnat kvar.
-Men då får ni boken och kan behålla så länge ni vill.

Arbete | |
Upp