Idka självkritik

Det finns en kursbok som nog läses på alla samhällsvetenskapliga institutioner. Det har naturligtvis funnits flera av Klas Eklunds "Vår ekonomi" här också. I magasinet hittade jag en från 1997. Jag vet inte hur mycket som gjorts om, men den är ändå fortfarande intressant även om det har kommit flera upplagor efter. Vid ett stycke tänker jag på oss, eller efgentligen många stycken, men här är ett:
"I ett historiskt perspektiv är det just den ökade produktiviteten - som maskiner av olika slag fört med sig - som gjort det möjligt att höja den materiella standarden och öka sysselsättningen. Därmed är inte sagt att automation, robotisering och datorisering inte kan vara nog så plågsamt just för de speciella yrkesgrupper som ersätts av nya maskinerna. Det är arbetsmarknadspolitikens uppgift att ge dem all möjlig hjälp att finna nya arbeten. Men därifrån är steget långt till att sätta en broms på den tekniska utvecklingen". (Klas Eklund, Vår Ekonomi s. 281 f. 7 uppl. 1997)

Kastade ett antal hyllmeter med Departrementsserier idag.

När jag gick förbi besökardatorerna utanför mitt rum hade alla utom en hängt sig. På den enda som gick var det en invandrare.

-Det satt en kvinna här och alla hängde sig, sa han.

-Nej, jag tror det går att ordna, sa jag

-Hon har använt disketter, de kanske hade virus?

-Jag tror inte det... jag tror jag vet vem hon är.

"Angående hävning av...." hinner jag läsa innan jag startar om datorn.

Det är mycket märkligt att en del personer tillbringar ett helt liv på bibliotek. Kommer hit och hänger på låset och när det här biblioteket stänger för dagen går besökaren till ett annat kvällsöppet bibliotek. Fascinerande.

På förmiddagen fyllde jag två tunnor med Departementsserier. På måndag kommer de och tömmer igen så vi får ta en ny runda.
På förmiddagen var det fullt med studenter kring datorerna. Efter lunch försvann alla i en handvändning. En utbytesstudent frågade efter en dator som hade uttag för USB-minne?
-Nina.. har du mycket kvar?
-Ja, jag har jättemycket, konstaterade hon direkt.
Arbete | |
Upp