Om en solig dag och något om fanatism

På morgonen lyssnade jag lite på Ry Cooder . Det kommer i perioder i går lyssnade jag på hans skiva Paris/Texas , som är filmmusik till filmen Paris/Texas. Det går ju i perioder, vad jag lyssnar på. Tycker Ry Cooder har väldigt känsligt och speciellt gitarrspel.

Sol men kyligt i skuggan. Tog en promenad till stan med Kristina på morgonen. Mycket folk på stan. Jag skulle egentligen bara köpa en tröja på KappAhl men Kristina tar sådan tid på sig i affärer.
   Cyklade sedan till Ica och köpte fisk. Såg den pensionerade kranföraren och han verkade vara vid god vigör. Han satt utanför Ica och språkade med några andra gubbar. Hälsade på några av Kristinas pendlarkompisar.

Skulle läst slut "Vapen, Vete och Virus" av Diamond igår. Kristina kom emellertid Margareta Strömstedts bok "Natten innan de hängde Ruth Ellis". Hon tyckte jag skulle läsa den direkt. Alltså fick jag än en gång lägga Jared Diamonds bok åt sidan. Men "Vete, vapen och virus" är mycket tänkvärd och jag rekommenderar den verkligen.
"Det som gör patriotiska och religiösa fanatiker så farliga motståndare är egentligen inte att de går i döden, utan att de finner sig i att några måste dö för att den otrogne fienden ska kunna krossas eller utplånas. Fanatism i krig, av den typ som i historisk tid präglat kristna och muslimska erövringståg, var troligen något helt okänt på jorden före hövdingadömenas och särskilt staternas uppkomst under de senaste 6000 åren." (Vete, vapen och virus,  s. 287)
Fritid | |
Upp