Utflykt till Herrljunga

Varför ska du egentligen resa till Karibien när du kan resa till Herrljunga loppmarknad för att ha roligt.
 
Idag  var det loppmarknad i Herrljunga folkets park igen. En solig dag med prunkande växter längs vägen. I hagarna betade kossor och hästar.

  Vi hämtade först upp Kristinas kompis Elisabeth. Sedan körde vi ut på E-20 och iväg bar det till Herrljunga folkets park. Det var fullt med bilar och salustånd redan före entrén. Det är en speciell sorts människor här på landet. Några kvinnor som sålde porslin, serietidningar och leksaker hade cowboyhattar på sina huvden. En kille med mörkt bakåtslickat hår rotade i en skivback med rock n' roll. I en skivback såg jag en Burken Björklund för tio kronor. Sist jag var här köpte jag en för hundra. Den här gången köpte jag ingen skiva. Såg att de sålde Flamingokvintetten för tjugo kronor och Robert Gordon med Link Wray för 50.

  Så fick jag syn på något som såg ut som ett avgasrör.

-Vad är det här för något, frågade jag en skäggig gubbe.

-Det är en Volvo 740, svarade han som om det skulle vara den naturligaste sak i världen vad det var för en pryl.

  Kristina köpte en trave tallrikar för fyrtio kronor. Hon köpte också en liten japansk figurin. Jag köpte bara ett glas saft och en smörgås.

   När vi skulle gå kom en lastbil och började lasta av högtalare, spotlights och mikrofoner och bära upp på en scen. Såg inte vilka som skulle spela i kväll, såg bara att Schytts skulle komma om två veckor.

Kristina köper karameller
Kristina köper lakritskarameller utanför Herrljunga folkets park

   Efter körde vi mot Ulricehamn  för att se på Fogels stuga. Det var en stuga där Fogel bodde med fru, barn och djur i en stuga som inte var större än en liten friggebod. Vi tog sedan en liten extrarunda runt Annelund och Sämsjön. Vi riktigt sögs in i ett landskap av löv på de smala vägarna.

Fritid | |
Upp