Bokens kraft

På morgonen började vi med att snabbt fylla åtta återvinningskärl med Departementsserier, Statens offentliga utredningar och Riksdagstryck från 1920.

Fortsatte med besöksstatistik. Det är en hel del som kommer och skriver ut uppsatser och söker på datorn.


En besökare som är här varje dag och skriver kommer och frågar efter en Social Work från 1965.
-Jag ska genast gå ner i magasinet och se om vi har den.
Kilar direkt ner och kan konstatera att vi har från 1966 och framåt men inte längre bak.
-Det var det jag trodde, sa han, tror du att du kan se om ni har något av Riessman i någon databas.
-Ska genast se efter, sa jag.
Bläddrar i Academic Search Elite.
-Du kan kombinera det med Self help och theraphy.
Då får jag fram tre fulltextartiklar och jag skriver ut två av dem.
-Tack ska du ha för hjälpen, sa han.
-Tack själv, sa jag.
Jag tackar för att du frågar. Tackar för att då vet jag att jag finns, att mitt yrke kanske fortfarande behövs och att jag existerar i min yrkesroll. Och jag bekräftar besökaren genom att tacka och hälsa.
 
Klas Eklund skriver i Vår Ekonomi att vissa yrken försvinner och nya kommer.
"I ett historiskt perspektiv är det just den ökade produktiviteten - som maskiner av olika slag fört med sig - som gjort det möjligt att höja den materiella standarden och öka sysselsättningen. Därmed är inte sagt att automation, robotisering och datorisering inte kan vara nog så plågsamt just för de speciella yrkesgrupper som ersätts av de nya maskinerna. Det är arbetsmarknadspolitikens uppgift att ge dem all möjlig hjälp att finna nya arbeten. Men därifrån är steget långt till att sätta en broms på den tekniska utvecklingen". ( Vår Ekonomi s. 278,1995, 5 uppl.)
  Men tycker det är annorlunda med böcker. Till exempel läser jag hellre Snabba Cash av Jens Lapidus i bokform än på en dataskärm.

Arbete | |
Upp