Ett ensligt arbete

Mörk och kall måndag. På tåget hamnade jag i samma kupé som tre pigga tjejer som pratade hela tiden.

-Och Berit har fått jobb på eBay, sa en.

-Var läser du? Frågade en annan.

-Lindholmen, svarade hon då.

Sedan började de diskutera om vad inquiry betydde.

-Förfrågan, sa en ung man som satt intill då.

-Kan inte du göra min tenta? Sa en av flickorna då.

-Nej, det skulle jag aldrig klara.

Sedan började de tala om annat.

-Såg ni Kvinna söker man på tv igår?


Satt i princip hela dagen och drog kort. Jag glömmer nästan det vanliga bibliotekariearbetet.

-Du ska ha gjort en beställning på en bok? Sa en gammal bibliotekarie.

-Nej, jag har inte beställt någon bok... det måste ha varit någon annan?

-Nej, han säger att det är du, herr K som ska ha beställt upp en bok.

Alla vänder sig om och tittar på mig och den gamle bibliotekarien. Ett tu tre kom jag på vad det var.
En gammal bibliotekariekamrat hade önskat att jag beställt upp en bok från den gamla avfotograferade kortatalogen. Han missförstod mig och trodde väl att jag sa att jag kunde beställa den från den fotograferade kortkatalogen. Jag hade ju skrivit att jag inte hade tid. Trots att det jag gör kan vilken löpande-band-fabriks-arbetare som helst göra. Inget speciellt alltså, skulle kunna sticka emellan och beställa en bok. Men jag vill liksom slutföra det här ensamarbetet som jag fått i uppgift att göra.

   Var lite orolig och aningen irriterad när jag satte mig på fyrans spårvagn för att ta mig till stationen. Gick hem och lyssnade på From her to Eternety med Nick Cave. En gammal favorit.

Arbete | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Flickorna på tåget påminner mig om studentskorna i tågcupén i Kvinnpstaden.Shysst Nick Cave!

Upp