Klas läser tidningen och funderar

Läser om amerikanska valet i GP på morgonen. Förväntningarna är ju enorma på Barack Obama. Efter George W. Bush fick han fick ärva två krig och en ekonomi i kaos.

Jag läser att han kommer att ha en kader av viktiga och kompetenta medarbetare. En av de viktigaste uppgifterna blir att reda upp ekonomin. I GP läser jag i Sten Sjögrens analys att USA förmodligen blir mer protektionistiskt. "Flera uttalanden från Obama har tolkats som han är beredd att sätta upp handelshinder och därmed skydda amerikanska industrin från konkurrens". (Göteborgsposten 8 november 2008 s. 70)  I samband med detta erinrar jag mig att jag nyligen läst ett kapitel om protektionism kontra frihandel i Klas Eklunds bok Vår Ekonomi. Det står att andra länders produkter blir utestängda. "Risken är att man får ett "handelskrig", där de olika länderna gör det allt svårare för varandra att exportera, vilket tillslut beskär allas möjligheter till tillväxt. Detta var som skedde under den stora depressionen på 1930-talet. Resultatet blev högre - inte lägre - arbetslöshet". (Klas Eklund Vår Ekonomi, 2005, s. 155).


   Till exempel vet vi ju att USA är Volvos största marknad, där de säljer mest bilar. Måste bygga bensinsnåla miljöbilar.

  "Det andra problemet är att den protektionistiska politiken fördyrar produktionen och - vilket framgår av figur 7.2 - höjer leveranskostnaderna för konsumenterna. Om billigare svenska varor stängs ute genom tullar eler andra handelshinder, blir det ju konsumenterna som genom högre priser får betala de dyrare inhemska varorna och de kostnadshöjningarna som följer av att billiga insatsvaror stängs ute. Levnadsstandarden sjunker." (Ibid, s. 155)


   Jag är bara en amatör som tänker och läser. Har jag inte helt fel går priset upp på förhållandevis billiga och bra Toyota för att medborgare ska köpa amerikanska Ford  och Chrysler i stället? Handel mellan länder minskar även risken för väpnade konflikter. På Ica köpte Kiwi från Nya Zeeland i morse igår köpte jag Grape från Sydafrika. Om någon månad ska jag köpa jeans från USA.


Men jag tror på Obama och alla hans duktiga medarbetare.



Wolgang Amadeus Mozart - symfoni nummer 40
Samhälle | |
#1 - - Anonym:

Den blivande presidenten i USA sprider positiva tankar och visioner, en bra början...

Upp