Grattis Obama!

Det var ganska fantastiskt att vakna på morgonen och sätta på nyheterna och höra Barack Obamas tal. Det skrevs ett stycke historia när vann valet. Jag tycker det är underbart. På jobbet pratade vi om Obamas seger vid fikaraster och lunchraster. Det blir förvisso en svår uppgift att rätta till röran, krigen och den ekonomiska krisen som Bush lämnar efter sig.



Det är ganska trevligt att träffa låntagare när jag ställer upp böcker i öppna magasinet på biblioteket. Till exempel på plan fem ÖM.

-Ett fantastiskt system att hitta böcker på här, sa en äldre man som botaniserade inna mellan några hyllor.

-Ja men i B-huset är det hopplöst att hitta i... slutet mag alltså.

Vad fan skulle jag säga det för? Han ville ju bara glad och ville berätta för mig vilket fint bibliotek det var och så sabbar jag allt.


Senare ställde jag upp på 6 b.

-Var finns Ds? Sa en vacker ung dam med långt rött hår.

-Lite vid sidan av tror jag.

Hon var helt fel ute bland hyllorna för konstböcker. Jag följde med henne hela vägen till offentligt tryck.


Sprang och satte upp böcker på bokvåningarna idag. Det lånas väldigt mycket böcker. Speciellt ställde jag upp mycket på O, Oa och Oc, det vill säga Samhällsvetenskap och Statsvetenskap. Böcker som vi hade i Haga men som nu är spridda för vinden. Vi hade 55 000 böcker och 20 000 lån per år. Visst ska vi inte hindra utvecklingen med e-böcker, men så länge det läses böcker kan väl de få vara kvar. "Samtidigt förändras arbetsmarknaden genom teknisk utveckling och utbildning. Nya generationer har nya kunskaper och andra krav än de äldre. Efterfrågan på varor och tjänster förändras. Ny teknik kräver nya kunskaper och skapar nya yrken, samtidigt som gamla yrken blir överflödiga." (Klas Eklund, Vår Ekonomi 2008 s. 115 f.) Men släng gärna de böcker som inte lånas.

Nästan hela numret av senaste Writers Digest handlar om e-böcker. "There's a new product called e-paper that combines the best of the new and the old media through the use of thin, lightweight and flexible displays that simulate traditional paper while providing the immediacy and versatility of computer screen." (Writers Digest, December 2008 s. 35)



Pratade lite med min kompis Gösta igår.
-Hur låter Nick Cave? Är det punk eller?
-Nej, det är efterpunk kanske.
-Är det från 70-talet?
-Nej det är mer 80-tal och det är vackert.
-Är det som Cat Stevens, jag minns den här Morning has Broken? Frågar Gösta.

-Jag minns när jag köpte den första skivan med The Birthday Party i början på 80-talet på skivafärren Folk & Rock.


Nick Cave & Birthday Party - Junkyard
Gösta hade förresten uppdaterat sin blogg med ett bilmontage.
Samhälle | |
Upp