Om ett samtal på rasten

Hamnade i den pratsamma vagnen på tåget.
-Jag jobbar som konsult på Ericsson, sa en ung man.
-Någon sorts programmerare? Frågade en äldre man som satt mitt emot.
-Ja, det skulle man kunna säga... mobilt bredband. Ericsson går bra så där tror jag inte de varslar. Inom polisen varslar de inte heller eller?
-Nej tvärtom blir det mer att göra när det är lågkonjunktur. Det anställs fler poliser då.
-Vilket område täcker du? Alingsås och Borås?
-Det är hela Sverige från Ystad till Haparanda.
-Du ska inte flytta från Falköping, frågade den unge medpassageraren.
-Nej aldrig, sa den gamle polismannen.

Stod och huttrade en stund på spårvagnshållplatsen. Klev på spårvagn nummer två. Satte mig bredvid "Mormor". (Hörde en gång på Alingsås perrong att hon sa att hon blivit mormor).

På jobbet var jag och vägvisaren, mästaren Hans först vid rörposten. Han svor och fräste över att han fått en hel trave med beställningar till det mest skumma och svårletade planet, alltså plan fem B.
   Annars hämtade jag beställningar och ställde upp böcker först på plan 6-9 och på eftermiddagen 1-5. Jag var även innanför lönndörren, en vit port på en vit vägg, på plan 5. Jag hämtade tidskrifter och lämnade en ligg fol, det vill säga en stor bok, nästan längst in i salens hjärta.
-Hur tränar du på gym, lite hur som helst eller? frågade H. under fikat.
-Nä, jag delar upp det på två moment, rygg och bröst för sig.
-Har du kommet på det själv? frågar H.
-Nä, det är Kjell på Fitness Center vid stationen som lärt mig det.
-Jag vet inte vem Kjell på Fitness Center är.
-Det fanns inte så länge. Jag tränade där när jag var arbetslös för flera år sedan. Jag och några pensionärer tränade där på morgonen, sa jag.
Bibliotek | |
Upp