Två som gick i pension

Göteborg är vackert i adventstid. Belysningen på granarna runt Kungsportsplatsen lyser som röda smultron. Vid Korsvägen lyser belysningen på Scandinavium Lila och på Liseberg är det ljus bland annat på en Väderkvarn.


Var på katalog på biblioteket idag. Jag höll på att dra kort hela dagen och lyssna på kollegorna. Det är ganska mysigt att komma först och tända ljuset. Vid niotiden börjar pratet.

- Du om det står Java update, vad ska jag göra då?

- Nej, jag brukar undvika alla sådana där updates, sa B.


Undrar varför de satt mig på enkla jobb som att dra kort? Ibland sparas en packe med 12 centimeter kort och ibland sparas en hög med 18 centimeter kort. Oc, statskunskap slängs nästan alla kort medan korten med koden Öu, barnböcker sparas. Allt beror ju på vilka som är katalogiserade i lokala databasen. De som är katalogiserade är de som används mest. Jag är i och för sig ganska bra på att jobba som en maskin. När jag var liten brukade jag teckna fiskebåtar på ett papper. Därefter klippte jag ut dem och lade dem längs pennor som skulle föreställa en brygga. De här bilderna blev som en stor hamn med en massa fiskebåtar. Som i Esbjerg i Danmark.


Åt lunch på Mandarin. Det är ganska behagligt att sitta där och lyssna på den kinesiska relaxmusiken. När jag åt mina friterade räkor kom servitrisen, eller "porslinsansiktet" som Gösta kallar henne, och började plocka i en blomkruka.

-Det kommer många hit, sa hon. Jag förstod först inte utan trodde hon pratade om gäster, men sedan förstod jag att hon pratade om julkaktusens blommor.


På eftermiddagen var det fest för två kollegor som gick i pension. Många långa tal och många gamla gäster. Hoppade över snittarna efteråt och gick ner till grabbarna i magasinet och drack kaffe och åt tårta. Tänk att de som gick i pension började när jag lyssnade på Middle of the Road fortfarande.


Tog friskvårdstimme efter jobbet. Fyrans spårvagn var full med folk. Vid Brunnsparken gick det på en kvinna med Nikab . Hon hade barnvagn och sin man med sig. Mannen hade en lång svart kjol och knytnävslångt skägg.


I Alingsås tränade jag på gymmet en timme. Det är svårt att veta vilka jag ska hälsa på? Vilka som tycker det känns pinsamt att jag hälsar?

Bibliotek | |
Upp