Födelsedagen

Förstår inte att gårdagen gick så fort trots att jag knappast minns vad jag gjorde? Ringde Gösta och läste tidningen. Läste inget speciellt,och det är trist, bara lite Kafka innan jag gick och lade mig.  "K. kunde lugnt iaktta allt, ty honom brydde sig ingen om, kanslipresidenten tog, då han nu en gång dragits fram ur sin vrå, ledningen av samtalet, såsom han tycktes ha för vana; advokaten vars kraftlöshet i början kanske bara avsåg att jaga bort de nya besökarna, hörde uppmärksamt på med handen vid örat, farbrodern, som uppträdde som ljusbärare /.../ K., som lutade sig mot sängstolpen, kanske rent av med flit fullständigt ur räkningen av kanslipresidenten och tjänstgjorde bara som åhörare åt den gamla herrn." (Franz Kafka, Processen s. 91)
  Josef K. påminner lite om Pierre i Leo Tolstoys "Kig och Fred" tycker jag.

Eriks födelsedag

Födelsedagsbarnet äter ananas och melon

Var dock på födelsedagskalas när min systerson fyllde 20 år. Det var inte så mycket folk där, men det var trevligt.
Kaffe och tårta
Erik skär en bit av choklad tårtan

Har inte kommit åt del ett av GP ännu. Kristina var tidigt uppe och satte sig att läsa om att världen börjar blir recistenta mot antibiotika, och det är ju allvarligt. Jag läste om demonstrationer mot varsel av folk på Volvo. Jag tror på full sysselsättning, naturligtvis, då mår landet bättre. Men det måste ju gå att sälja produkten, annars måste de göra något drastiskt. Någon frågade sig varför regeringen "räddade" Carnegie men inte Volvo? Kanske är det lättare att få en bank lönsam än en att förändra bilar över en natt? Men det är tråkigt som sjutton. Tjuvlyssnade på en kille på gymmet som arbetade på Toyota som sade att det går dåligt för hela fordonsindustrin. Men jag är verkligen ingen expert på bilar. Men det är ju hemskt med alla de här höga pensionerna till bankdirektörerna när de breda lagren måste dra åt svångremmen. Det ser illa ut. En tröst är att jag tror inte de har speciellt roligt.



John Field - Nocturne
Samhälle | |
#1 - - Gösta lindborg:

Vilken trevlig födelsedagbild med tårta och Kafka aldrig fel.

Upp