Is på pölarna

Minusgrader och is på pölarna när jag cyklade till stationen. Såg Jörgen, eller Stolpas, sitta med en dator på tåget. Vi läste låg och mellanstadiet samtidigt i Falköping på 1960-talet. Han hade skäggstubb och såg upptagen ut.

På förmiddagen satt jag och drog kort och kontrollerade om de fanns i lokala databasen. Vid fikat frågade min arbetsledare om jag inte kunde hjälpa till ställa upp böcker på eftermiddagen. Det var helt okej, jag går där i bokvåningarna. Det är viktigt att ha namnskylt eftersom jag är omgärdad av vilsna studenter som inte hittar det de ska. En tjej hade en utskrift på en titel och som hade så små bokstäver att vi omöjligt kunde se vad det stod. Jag fick ta hjälp av en annan låntagare. 

   Vet inte varför en gammal Jim Page låt, Hiroshima- Nagasaki, russian Roulette sjöng i mitt huvud hela vägen hem? Jag minns när jag såg Jim Page på 51:ans Kafé i Göteborg. Han spelade efter Mönsterås blues band. Jag minns att många imponerades av Jim Pages gitarrspel. Det är alltså inte Led Zeppelins demongitarrist Jimmy Page som spelar här.

"Vara. - Vara och liv, säger jag än en gång, är ett och detsamma. Endast livet är istånd att självständigt, i och genom sig självt vara till, och livet i sin tur, så visst det endast är liv, innefattar tillvaro." (Johann Gottlieb Fichte, "Första inledningen till vetenskapsläran. Vägen till ett saligt liv" s. 55)
Bibliotek | |
Upp