Utflykt till sopberget

På morgonen var Kristina uppe klockan sju och började släpa ut madrasser för att vädra. I all hast ringde jag Gösta som jag brukar. Han hade roat sig på krogen Whoopsy Daisy igår. Efter samtalet samlade vi ihop skräp för att köra till Bälinge sopstation. Det kändes bra att ha vinterdäck för jag såg att det var fläcksvis halka. Vår nya Toyota Auris slinker fram bra, men jag tycker inte det är lika roligt att sladda runt som när jag var yngre.
   Efter Bälinge körde vi till Ica, det var mycket folk där. På vägen in hejdades vi av några som ville göra reklam för chokolad och kaffe där en viss summa gick till u-länder. Det måste ha varat i samband med detta som jag tappade mitt apoteksrecept. På Ica köpte jag julmust, lövbiff och julgransbelysning och lite glass som de gjorde reklam för.
   När vi kom hem tog jag cykeln till apoteket. Det visade sig dock att jag tappat receptet någonstans (shit!). Hemma tyckte Kristina jag skulle be om e-recept. Jag cyklade sedan tillbaka för att se om jag slängt det i en papperskorg när jag slängde reklam för de här varorna som gav stöd åt fattiga länder. Jag kände mig som en baglady när jag rotade i papperskorgen. Hade emellertid inte slängt receptet i soptunnan utanför Apoteket.
   När jag kom hem så intervjuade de Urban Bäckström på lördagsintervjun. De talade bland annat om John Maynard Keynesi samband med att han pratade om vad som bör göras för att lindra en finanskris eller lågkonjunktur. Keynes åtgärdspaket, General Theory,  är ju från 30-talets finanskris. I den här länken till Wikipedia står det bland annat att staten aktivt måste gå in och köpa varor och tjänster. "Storskalig arbetslöshet är en effekt av för låg efterfrågan på varor och tjänster" (Wikipedia om Keynes, http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes).

Hagabiblioteket
Jag står i låneexpeditionen på ett före detta bibliotek. Min kollega Jelena sa att de börjat riva biblioteket nu. Bakom min rygg syns Samhällsvetenskapliga kursböcker. Lite till höger om mig står Lagböcker, Karnov, Familjerättslig praxis, Länder i fickformat, SOM-undersökningar. Till höger om mig fanns rapporter. Var böckerna finns nu vet jag inte men de 55000 böckerna har spridits för vinden. Allt är borta.


Nu ska jag sätta mig och lyssna på Glenn Gould och läsa Klas Eklunds bok "Vår Ekonomi".



Glenn Gould spelar Beethoven
Samhälle | |
Upp