Bakad potatis och Coca-Cola

På perrongen stod min granne Bo och väntade på tåget också. Det var i tid, men när det rullade in visade det sig att de kastat om vagnarna. Förstaklassvagnen som brukar gå först gick sist. Pendlarna stod som vanligt på sina strategiska platser. Jag satte mig bredvid en pendlare från Skövde som jag kände igen och som förklarare att hela vagnsetet varomvänt.

  Inget speciellt på biblioteket. Jobbade raskt och metodiskt och tog korta raster för att hinna med att ställa upp allt. Trots att jag mest tittar på boken jag tar från vagnen och ställer upp kommer ofta beökare och ber om hjälp att hitta.


  Fick ett mail från Barbro, lärare i Socialt Arbete, som trodde vi skulle ses på en ämneskonferens? Jag svarade att jag bara arbetar i magasin nu. Fick även ett e-brev från min kompis Gösta som skrev att han hade kort tjänst så vi kunde ses efter jobbet.

    Jag flexade fem minuter och tog fyrans spårvagn till Valand. Vi gick till ett ställe som ligger lite vid sidan av på Avenyn, i en liten galleria nära Ljungblads kafé. Jag tog en bakad potatis och Gösta en Lasagne.

  -Nu är det fest när Gösta och jag ses, så jag tar en Coca Cola också, sa jag och damen i kassan sprack upp i ett gnistrande leende. Tänkte på en kvinna i Yogjakarta som log så tänderna gnistrade när jag tog en bild på henne när hon satt i ett hav av rosor.

  -Thank you for taking a photo of my mother, kom hennes son fram och sa. Samma gnistrande leende sprack kvinnan på kafét upp i också.

I Alingsås spöregnade det och jag blev genomblöt när jag cyklade hem i mörkret.


Pendling | |
Upp