Efterfrågan på varor och tjänster

Det är ett nöje att läsa Vår Ekonomi speciellt i dessa tider då det skrivs varje dag i tidningar om Arbetslöshet och fallande börs. Kan inte hålla mig från att här citera några rader från upplagan från 2005. "Enligt bland andra den engelske ekonomen John Maynard Keynes /.../ var det den totala efterfrågan som styrde produktionsvolymen och därmed också efterfrågan  på arbetskraft. I denna "keynesianska" analys berodde således arbetslöshet på otillräcklig efterfrågan. (Vår Ekonomi, Klas Eklund s. 115)." Nu plockar jag ut några rader ur en bok som bör läsas i dess helhet.
  I mitt arbete på bibliotek är det sålunda viktigt att vi har efterfrågan. Vi måste tillhandaha digitala resurser och litteratur som efterfrågas för studenter och forskare.
    Volvo måste ha bilar som efterfrågas. När Kristina och jag tog en promenad på stan jämförde jag volvobilars utseende med små japanska. Volvo måste göra bensinsnålare miljöbilar.


Var på Ica och handlade på morgonen. Müsli, juice, yoghurt och danskt rågbröd. I kön stod en flicka mörkhårig flicka som stortjöt. Ansiktet var alldeles rödgråtet. Hon hade tydligen hittat något dyrt som mamman inte tyckte de hade råd med. De hade inte så många varor, hörde någon nämna 600 kronor. När de betalat och skulle gå iväg gick mamman med raska steg mot utgången. Flickan grät och gick i snigelfart efteråt. När jag handlat det jag skulle ha och gick mot utgången såg jag en äldre herre som satt och pratade med mamman och flickan som slutat gråta nu. Hörde bara den äldre herren säga "Det var dyrt det...".

Lyssnade lite på den fantastiska efterpunkgruppen Theatre of Hate med den otroligt bra sångaren Kirk Brandon. Kommer att tänka på deras låt Do You Believe In the West World när det är ekonomisk kris.
Fritid | |
Upp