Rädda Volvo!

Sist en kommentar till att Volvo varslar 2500 personer i Göteborg. Det var ju fel att satsa på dyra, stora lyxbilar. Små driftsäkra miljöbilar. Varför inte utveckla bra elbilar? Det handlar ju mycket om service åt köparna. Det är sorgligt om Volvo PV varslar. Tänker på alla underleverantörer också som är beroende av Volvo.



En klar, kylig solig dag. Det första jag gjorde på morgonen var att hämta böcker.

Det var en hel del böcker från öppna samlingen på plan 5. En människa hade skickat iväg en beställning klockan 5.15.

-Kanske han höll på med någon uppsats, sa jag.

-Nej jag tror snarare dataspel. Just nu har de inte inlämning av uppsatser, sa F.


Klockan nio var det avdelningsmöte. M. började att prata om arbetsmiljö, brandsäkerhet, arbetsmiljöpolicy och sopsortering.

"Ett bra samarbetsklimat som uppmuntrar till öppenhet och dialog mellan anställda", stod det på ett blad vi fick.


Sedan kom två frågor upp som tydligen diskuterats förut. Det var om de ska få ha med sig mat i biblioteket och om de ska få ringa i mobiltelefon. Pizza var inte så bra om de åt men en kopp kaffe var okej. Och så kom det upp det här med mobiltelefoner.

-Men ska vi dra det här en gång till, undrade B, förut var det förbjudet, men nu är det tillåtet.


Efter lunch ställde jag upp böcker på våning ses och fem b. Samtidigt som jag ställde upp böcker på signaturen G, såg jag en flicka som såg förvirrad ut.

-Kan jag hjälpa dig?

-Ja jag undrar var jag hittar öm Oc?

-Ja det är plan fem, du kan ta hiss ner.

-Nej jag är rädd för att ta hiss, jag går istället.

Hon var glad och doftade gott parfym.


Gick hem en halvtimme tidigare efter att ha tagit två varv med böcker i öppna magasinet. Förstår inte att jag jäktar ut trots att jag inte behöver:

(Vänsterbenet: varför hade du så bråttom nerför trappan? Nu var du ju nära att trilla i den branta trappan. Det spelar ju ingen roll om du inte hinner med första spårvagnen du får plats ändå. Och skulle du missa tåget går det ett till om fem minuter. Det tar lite längre tid men då får du längre tid att lyssna på din bok. Det är inte värt att trilla i stentrappan och slå i huvudet. Du klarade dig på stationen häromdagen när du snubblade på en korkmatta, men i en stentrappa går det nog inte lika bra. Tänk på det en annan gång, ta det lugnt och fånga dagen. Ica har öppet till tio så du hinner handla.)

Samhälle | |
Upp