Den surrande fläkten

Regn när jag cyklade till jobbet. Packat med folk på perrongen och fullt på tåget. I. Kom samtidigt med mig till jobbet. Började genast köra ut böcker till alla planen. Efter fikat ställde jag upp böcker på Öppna Magasinet 6B. En kvinna som bröt på spanska frågade efter en bok på C (dvs religion). Hon gav mig ett förtjusande brett leende när jag plockade fram den på hyllan närmast golvet. På D (filosofi) ställer jag in flera böcker. Bland annat en som heter "I am a strange loop" av Douglas Hofstadler. Fläkten surrar envist intill hyllorna med Ij (musik) och Ik (teater).

  Äter lunch på Mandarin. Jag kom lite sent dit så det satt nästan en person vid varje bord. Nästan bara ensamma män.

  Pratar lite med F. Samtidigt som jag ställer upp böcker på plan 5.

-Jag läser Vilhelm Mobergs Nybyggarna på tåget nu.

-En riktig tegelsten.

-Ja, men den är lättläst. Det är fyra delar Utvandrarna, Invandrarna och Brevet till Sverige, sa jag

-Det måste ha varit ett långt brev, sa F.

-Det är bra stämning i magasinet tycker jag. Alla verkar ha roligt på rasterna, sa jag.

-Ja, men det var en gång xxx???.


Jag är färdig med all uppsättning av böcker på plan fem och sex klockan halv fem. Två tjusiga förvirrade unga damer var och letade på min bokvagn med böcker att ställa upp. De hittade en bok om Rwanda som de skulle läsa senare.


Vid centralstationen rullade en polisbil fram och ställde sig utanför Centralens krog. Två kraftiga poliser steg ur och drog på sig svarta handskar. Hejdade mig när jag skulle känna om jag hade nycklarna i fickan, blev orolig att poliserna kanske skulle tro att jag gjorde en mantelrörelse och ropa "lägg händerna på ryggen"?

Arbete | |
Upp