En dag på Bok- och Biblioteksmässan

På bokmässan var det trängsel och sorl. Allmänhet blandas med kändisar. Såg Leif GW Persson, Täppas Fogelberg, Åke Edwardson med flera.


 Hade tänkt lyssna på den egyptiske författaren Alaa Al-Aswany, men han åkte från Göteborg redan i torsdags. Har ju emellertid fått höra en intervjuv med honom i Babel. Ska ta och köpa hans bok "Yacoubians Hus" från Adlibris. Jag är mycket intresserad av litteratur av författare från andra länder och att få en inblick i andra kulturer.  Höjdpunkten var nog föreläsningen av den store Per Olof  Enquist som talade om sin nya självbiografiska roman "Ett annat liv".

  När jag köpt boken och fått den signerad var det dags för Majgull Axelsson som berättade om sin nya bok "Is och vatten". Någon gång ska jag nog ta mig tid att läsa den.

Intervju med Peo Enqvist
Per Olof Enquist berättar om sin bok Ett Annat Liv

Brukar alltid stanna till och köpa någon bok på Nya Doxa. Personalen där är inte speciellt  muntra precis, men de säljer intressant litteratur. Såg mannen som drog i nödbromsen på X2000 för flera år sedan bara för han tyckte det gick för fort. Jag köpte "Stadier på livets väg" av Sören Kierkegaard. I och för sig var det många intressanta böcker där men jag har inte plats.

Vi lyssnade också på ett ganska trevligt samtal mellan författaren Peter Barlach och journalisten Ola Lindholm. Peter Barlach har skrivit böckerna "Dubbelfel" och "Inte bara tennis".

  Vi stannade också till vid en monter med foton från Landala i Göteborg. Vi pratade en stund med den sympatiske fotografen Anders Åkerberg. Vi köpte hans bok "Landala. Album från en stadsdel i Göteborg ödesåret 1968".


Innan vi tog tåget tillbaka till Alingsås slank jag in på NK och klippte mig. Dyrt och lyxigt, men jag unnade mig det i och med att det var sent på dagen. När frisören tvättade mitt hår satt jag i en fåtölj som gav mig ryggmassage, det var avkopplande efter en dag på mässan.

Böcker | |
#1 - - Gösta Lindborg:

PEO ser lite besvärad ut- kanske inte alltid så roligt att vara i offentlighetens ljus.

Upp