Filosofiska funderingar

Idag regnar det så då passar jag på att filosofera lite om tillvaron och om hur du förändras med åren. Läser gärna historiska böcker och böcker om samhälle när jag är lite äldre.
   Angående musik tänkte jag igår länka "Friday on My Mind" med David Bowie från skivan Pinups som jag tyckte var fantastiskt bra när jag var tonåring. Men jag ändrar mig och med åren vill jag ha lite lugnare musik som jag mår bra av, till exempel Mozart eller Bach. Bob Dylan har jag emellertid alltid tyckt om. Ordna saker i hemmet mår jag också bra av. Människan behöver arbete för att må bra och leva ett anständigt liv.

   "Animus uppvisar, liksom anima, fyra olika utvecklingsstadier. I det första är han helt enkelt en personifikation av den fysiska styrkan, t. ex. en brottarschampion eller en Tarzan. I nästa stadium tar han initiativ och handlingskraft. I den tredje fasen är animus "ordet" och uppträder ofta som lärare eller präst. Slutligen är i det fjärde stadiet animus inkarnationen  av "meningen". På detta högsta plan blir han liksom anima en medlare och vägvisare till den religiösa erfarenhet, som ger livet en ny mening." (Carl G Jung - Människan och hennes symboler s. 194)

  I det här första stadiet ville jag kanske vara stark men var det inte. I det andra stadiet kanske jag studerade och lyssnade på punk. Kanske är jag i det tredje stadiet nu? Jag läser hellre Klas Eklund än Mickey Spillane Det fjärde stadiet vet jag väldigt lite om. När jag var i det första stadiet kunde jag inte föreställa mig de följande stadierna. Detta är alltså Jungs teorier, någon annan kanske tror annorlunda?


   När jag ändå håller på att läsa om gamla filosofer så bläddrade jag i Gunnar Aspelins intressanta bok "Tankens vägar del ett och två".  Jag kom ihåg att Epikuros var en filosof jag tyckte var spännande:

  "Filosofi i epikurisk mening är kunskapen om den enda tillförlitliga vägen till frälsning från tillvarons lidanden. Den befattar sig inte med subtila begreppsutredningar och med studiet av retorikens finesser; allt sådant förkastas som värdelöst kram. Dess kunskapslära är enkel och lättfattlig: våra varselblivningar är obetingat vissa, och våra är sanna om de bekräftas av varselblivningarna. Naturkunskapen har sitt värde, ty den befriar oss från den oro, som beror på okunnighet om de verkliga orsakerna till det som händer och sker." (Gunnar Aspelin - Tankens vägar del 1 s. 139).

Ringde Gösta och pratade som vanligt lite om vad som händer och sker i tillvaron. Gjorde frukost åt mig och Kristina. 

Bob Dylan - Romance in Durango
Familjen | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Du ger en bra beskrivnig av begreppet Animus tycker jag.

Upp