Nyfikna människor

Kvart i åtta är jag på jobbet. Fortfarande mörkt på katalogavdelningen.

-Hej Klas. En ensam lampa som lyser.

Håller på att gå igenom katalogkorten mellan åren 1957-1972 och ser om de ligger inne i databasen. Om de  gör det slänger jag dem.   Drog ett kort med titeln "Victor Hugo : a tumultus life" av Samuel Edwards. Minns att jag för flera år sedan läste "Skrattmänniskan" av Victor Hugo.


  När jag efter eftermiddagsfikat skulle jag gå och sätta tillbaka en kortlåda som var klar mötte jag min närmaste chef i hissen.

-Hur är det? Frågade hon.

-Det är okej.

-Så du tycker det är okej? Det är bra om det görs, sa hon.
-Trevlig helg, sa jag.


Stämplar ut exakt 16.30. När jag står på Korsvägen och är på väg hem träffar jag en trevlig Alingsåspendlare. Han var väldigt frågvis idag, men han är mycket sympatisk. Han tog av sig blåtanden han hade bakom örat.
-Du jobbar här uppe. det är nära stationen, sa han.
Jag minns inte riktigt hur vi kom in på ämnet böcker?

-Det blir fler och fler böcker och artiklar som kommer digitalt, men även det måste ju skötas och betalas.

-Hur vet man att boken eller artikeln är äkta? Frågar han.

Den frågan kom snabbt. Hur ska jag svara på den?

-Kursböcker till exempel finns ju åtkomliga på universitetsbibliotekets webbsida och då måste du ha lånekort och vara registrerad vid Universitetet. Du lånar även elektroniska böcker i och med att du är inskriven. Du kan läsa den på en handdator eller på din skärm hemma.

-Hur vet man att de inte bara tagit något och lagt in?

-Ja, i Gup och Gupea måste det vara kontrollerat.

Dumt av mig, han vet ju förstås inte vad Gup och Gupea är? Men jag har ju inte all tid i världen. Det börjar bli jobbigt.

-När tror du böcker försvinner? Frågar han när vi nästan kommit fram till Centralstationen.

-Aldrig.. Det är ju så att olika fakulteter läser olika mycket. Humaniora läser ju mest, medan de på biomedicinska inte läser mycket böcker. Humaniora betalar mest till biblioteket.

Oj vad jag pladdrar. Jag hinner till 16.47-tåget trots att direkttåget som går 17.07 står inne. Jag skyndar mig till 16.47 tåget trots att jag tror att han gärna skulle velat fortsätta prata. Han är ju väldigt vänlig och lyssnar gärna tror jag. Men jag ville helst sätta mig och fortsätta läsa Vilhelm Mobergs Nybyggarna på det långsamma tåget.



Bob Dylan - Changing of the guards
Bibliotek | |
Upp