Som i en kinesisk kejsargrav

På eftermiddagen hämtade jag böcker på plan 1-6 A. Ettan, alltså bokvåningen längst ner är även ett skyddsrum. Nästan bara gamla folianter, en del tyska som jag undrar om de någonsin lånats ut. I den förgrenar sig gångarna långt in i magasinets nedre del. När jag satt där och väntade på beställningar från rörposten släckte i ett nu ljuset och det blev beckmörkt. Det blev nattsvart som när ljuset släcktes ner i en Kinesisk kejsargrav som jag beasökte i Xi'an 1989. Jag famlade mig fram längs de kalla cementväggarna innan jag kom fram till hissen och kunde aktivera ljussensorn. Plan två är lika spöklik den. Idag fick jag klättra på en stege för att nå en foliant som stod på översta hyllan. Ja så kan det vara i biblioteksvärlden. Det är stor skillnad mellan det här biblioteket och det andra lilla jag jobbade på i åtta år. Här är jag mer anonym och osynlig. Kanske är bra så för alla gör ju olika saker? Det funkade i alla fall ganska bra idag.


På tåget fortsatte jag läsa Vilhelm Mobergs "Nybyggarna". Jag läste avsnittet där Karl-Oskars lillebror Robert kommer tillbaka från Kalifornien. Jag tycker jag känner igen den här bedragartypen som Robert verkar vara när han kommer och hälsar på Karl-Oskar efter att ha vaskat guld i Kalifornien.

På morgonen var tåget en kvart sent. Där försvann en kvarts flex. Det var ett godståg som hade motorkrångel framför pendeltåget.

Bibliotek | |
Upp