Trollkonstnären

Kristinas tåg till Skövde var 40 minuter sent. Det är bara att konstatera att de inte klarar av tågtrafiken när det kommer mycket folk.


Hem hann jag med tåget som går 17.07. tåget var smockfullt. Kom bredvid en liten man som skulle till Skövde. Han var inte riktigt nöjd med att det inte gick att boka biljetter på tågen.

-Konstigt att man inte kan boka plats på tågen... Försökte boka i sista vagnen på 18.02 tåget igår... men det gick inte att boka sista vagnen...

-Jag tror till och med det är de två sista som är obokade... vagn 15 och 16, sa jag.

-Det är konstigt att man inte kan boka dem... undrar vad de har dem för? Undrade han.

Jag sa inget mer. Förstod att han inte var någon van pendlare. De två sista vagnarna är fulla till bristningsgränsen med pendlare.


Il maestro kom vid nio och bockade sig för mig. Det var nog inte för att jag var något speciellt, bara en vänlig hälsning. Idag sysslade jag med att dra kort ur kortkatalogen. Fick syn på Hagabibliotekets webbsida var borta. Alla tabeller och diagram som jag jobbade så med var borttagna. Kunde i princip bara se toppsidan där det stod att Hagabiblioteket inte hade någon utlåning längre.


Vid tvåtiden gick jag ner till stora konferensrummet där det skulle vara trolleri. Det var fullsatt med folk. Prick två kommer en man in i slängkappa. Jag fick veta att trollkonstnären var professor. Han börjar med att ge ett handfängsel till en ung dam, I. och en trollstav till en ung man B. I får slita och kontrollera att handbojorna håller. I nästa stund låser hon fast trollkarlen/professorn.. han vänder sig då in mot väggen och säger att han inte kan få upp bojorna.

-Man måste ha nyckel för att få upp bojorna, sa han sedan och tar nyckeln från ett bord och ger till I. Ingen har sett att han ett ögonblick lirkat upp handfängslet. Slutligen får i låsa upp bojorna.

Is trollstav viker sig plötsligt i små delar.

-Åh, har du förstört den... den har jag haft i fyrtio år och den har hållt, sa trollkarlen då.

Han tar då trollstaven och blåser lite på den och hux flux är den hel igen.

Arbete | |
Upp