Besökte studietorget i Haga

Åkte först upp till Centralbiblioteket och hämtade kollegieblock och en nyckel. Promenerade sedan ner till Hagabiblioteket. Hälsade på Ylva Norén som jag såg ta en promenad i vårsolen utanför Statsvetenskapliga institutionen. Inne på själva torget stod min gamla arbetskamrat Jelena och mixtrade med en dator. Det var roligt att få en pratstund om gamla tider med henne först.

På förmiddagen besökte jag det nya Studietorget i Haga. Det är ju inte som förr riktigt. Det doftar nytt från färg. Alla gamla datorer är borta och ersatta med nya. Det finns inga böcker, allt ska beställas från Centralbiblioteket och Kurs och Tidningsbiblioteket. De enda böckerna som kommer att finnas är offentligt tryck som Statens Offentliga Utredningar, Svens författningssamling och Departementsserien samt några böcker med lagar. Men jag hade väl inget att säga om det? Synd att kursböckerna försvann bara.
   När vi besökt studietorget så fortsatte vi upp till Centralbiblioteket. En kollega visade hur vi kan visa olika sökmöjligheter i Libris, Gunda, CSA Social Sciences och några till.

På eftermiddagen var jag och hämtade beställningar i samlingarna i b-huset. Gamla lagböcker, gamla juridikböcker och konsetböcker från 1800-talet. Jag gick ner i en skjorta som hade korta ärmar. Men där nere i kulvertarna var det kallt som i ett kylskåp, inte alls som den vårvarma tempraturen ute.

Hemma ledde jag cykeln till cykelreparatören:
-Oj-oj-oj, så ekrarna har lossnat också?
-Ja jag kanske behöver köpa ett nytt hjul?
-Nä, de skruvar jag fast, sa reparatören.
-Men du behöver byta framdäck också... se här cykelringen putar ut ut däcket.
Bibliotek | |
Upp