Ingen hemlig blogg

Det var inte så många på tåget idag, mest Alingsåsare. Mannen bakom mig hostade, nös och snörvlade att jag trodde han hade svin-influensa.

Men jag kom i alla fall till jobbet tillslut. När jag satte in min mat åg jag att en gammal chef log lite lurigt.
-Jag läste din blogg he-he-he-. Du skrev om mötet i förrgår. Det var lite ironiskt tyckte jag.
Åh herregud vad har jag nu skrivit?
 -Så min blogg är inte hemlig längre, sa jag lågt, men då hade han redan lämnat fikarummet.
Den har väl aldrig varit det även ifall jag trott det inbland? När jag skriver är det bara jag och texten. Det är lätt att vara modig när du skriver.
 En timme senare skriver Kristina, min äkta hälft, och tyckte också det var ironiskt... När jag skrev att det inte går att gå omkring och le hela tiden. Ja, jag är ju som jag är, en enkel människa. Eller också var det för att jag skrev att jag "bara" jobbar på bokvåningarna. 

Bokvåningarna

I samband med arbetet i bokvåningarna kan jag nämna att det går undan när det kommer fjärrlån. Kanske har någon som läser bloggen varit med om att en bok inte finns på ett bibliotek och bibliotekarien säger "då får vi fjärrlåna"? Bibliotekarien skickar iväg en beställning till ett annat bibliotek, törhända till Göteborgs UB. Fjärrlån in tar emot beställningen som skrivs ut på en skrivare vid rörposten som tas emot av Rörpostmästaren. Rörpostmästaren skickar iväg beställningen till det plan boken finns på, till exempel plan sex B. Det gäller också att alla är beredda att hämta böckerna och skicka upp i bokhissarna. När det är avklarat tar Rörpostmästaren en bokvagn och tömmer alla hissar och rullar in alla böcker till Fjärrlån in. På fjärrlån in hanteras beställningarna och transporteras sedan till vaktmästeriet där stoppas i kuvert och skickas med posten.

   En underbart solig dag. Två gånger har jag cyklat till Ica och handlat mat.
Bibliotek | |
Upp