Invigning av Studietorget Haga

Vårsolen sken när jag satte mig på tåget till Göteborg. Jag var den första av personalen som arbetade på studietorget i Haga. Började med att tända ljusen. Sedan gick jag runt lite och tittade på vad som fanns. Igår hade Riksdagstryckert ställts upp. Tyvärr var det ett tvärt stopp 1997. Efter 1997 ska det gå att se på Lagrummet och Riksdagen på internet.
   När jag bläddrat lite i registret så gick jag upp till övervåningen och tiottade i registret till Svensk Författningssamling
. Skrivelser finns i böckerna med grön eller turkos rygg.Den finns också på nätet nu. I den står förändringar i lagar. Det känns som det var längesedan jag bläddrade i de här böckerna nu.
  Efter en halvtimme kom Jelena, som var arbetsledare på den tiden biblioteket i Haga fanns.. Hon började genast ta fram blommor, starta datorer, ta fram kaffebryggare med mera.
 Vid nio började det komma folk. Personalen som ska jobba där, chefer från Universitetsbiblioteket och lärare från olika institutioner. Hälsade på några jag kände. Ställde mig och pratade en stund med de sympatiska städerskorna. Klockan halv elva tog jag spårvagnen tillbaks till Centralbiblioteket.

När jag skulle gå till Mandarin och äta en friterade räkor i sötsur sås och en coca cola mötte jag en man som jag hade som chef när jag höll på med artikelkatalogisering.
-Så du ska äta lunch?
-Ja jag går till Mandarin, det brukar ta precis en halvtimme, sa jag.
-Och du går en gång i veckan och äter samma sak, he-he-he-
Hur kunde han veta det? Men det var roligt i alla fall på den tiden då jag katalogiserade konst.

Såg att servitrisen, Porslinsansiktet, läste en bok.
-Så du läser en bok, sa jag.
-Ja den är på kinesiska, sa Porslinsansiktet.
Tro sjutton att det är kinesiska tecken men vi växlade några ord i alla fall.
-Hur länge har du bott i Sverige, frågade jag.
-... i tio år.
Och jag som trodde hon bott här nästan hela sitt liv.

På eftermiddagen drog jag kortkatalogkort igen.
Arbete | |
Upp