Bemötande

På tåget var det extrakoll av biljetter.
-Litar du inte på dina kollegor, sa en rutinerad pendlare med glasögonen uppskjutna i pannan.
-Jo på kollegorna men passagerarna... sa kontrollanten lågt.

På förmiddagen hämtade jag böcker och ställde upp böcker på plan 6 till nio. Det gick ganska fort. Bland annat plockade jag fram och ställde tillbaka mikrofilmer som hette Söndagsnisse.

På eftermiddagen var jag på kurs eller kanske det skulle kallas föreläsning. Unge pappa Fredrik körde mig och E.H. till Wallenbergssalen vid Zoologiska. Föreläsningen var hela eftermiddagen och handlade om låntagarbemötande.
1. Det ska vara ett attrektivt bibliotek. 2. Ska bemöta låntagare bra 3. Och du ska ge god service. Jag arbetar mest på bokvåningarna men jag fick vara med ändå.  Jag tänkte på gamla händelser under åren jag jobbade på Hagabiblioteket. Jag minns en gång hängde smockan i luften och det var när en student satt sig vid datorn som henne vi kallade Rättshaveristen alltid använde. Jag fick säga "lugn... lugn" till de båda upprörda besökarna.

Någon nämnde att Riksdagstrycket kunde vara knepigt. Min gamle pensionerade kollega Dick kunde riksdagstrycket utan och innan. "Om du lär mig göra hemsidor så lär jag dig Riksdagstrycket", sa han några gånger. Men jag blev inte speciellt bra på Riksdagstrycket ändå.  Han började några gånger: "Du öppnar lagboken och sedan läser du förordet för att se om det skett några ändringar?"

Ganska intressant var att höra hur många som arbetar i yttre tjänst och hur många som arbetar där över huvud taget. Allt som allt är det cirka 80 personer som arbetar på Centralbiblioteket. 50 personer på Centralbiblioteket arbetar med yttre service på tre olika lokaler, det vill säga Centralbiblioteket, Haga och Campus Linné. Dessutom lånas några ut till Kurs och tidningsbiblioteket.

För övrigt ska personen i yttre tjänst le och se vänlig ut. Jag försöker i alla fall se trevlig ut. Men gå och le hela tiden tycker jag känns lite konstlat. För mig i alla fall.
Bibliotek | |
Upp