Om den lojala boken

Hittade ett bra citat från senaste Writers Digest : "There is no friend as loyal as a book" Det är Ernest Hemmingway som sagt det och jag tycker det är bra. I går läste jag ut Herodotos Historia. Ganska jobbig bok med alla namn och krig, men efteråt känns det bra.

På pendeltåget till Göteborg såg jag en ovanlig grupp. En dam med två barn och en jättelik pitbullterrier mitt ebland dem. När tåget stannade och vi skulle gå av började den kraftiga pitbullterriern yla. Kvinnan försökte få tyst på hunden, men hon lyckades inte. Allt detta skedde mitt bland alla vanliga pendlare.

Två söta fnittriga tjejer kom in och frågade efter grupprum. Jag visade var de fanns och sa att de måste boka i god tid för de är nästan alltid upptagna.

Senare kom det in en kvinna, en utbytesstudent. Hon ville låna en bok av Kay B. Warren. Hon sa att vi skulle ha den. Jag förklarade att det var ett studietorg och inte ett bibliotek längre. Det är möjligt att vi haft boken tidigare när studietorget var ett bibliotek.
   När hon skulle se efter vad boken hette tittade hon i Facebook. Fascinerande, det är nya tider, studenter kommunicerar med varandra med hjälp av  olika internetgrupper och communities.  För att hjälpa henne tittade jag i gunda, Libris och sist i Library of Congress. Mn vi hittade inte just den boken hon ville ha. När hon gått tänkte jag att det var en artikel hon letat efter?
-Thank you so much and have a good day, sa hon samtidigt som hon skyndade sig ut.

Efter hand droppade det in några lärare från Socialt Arbete. En lärare ville ha några artiklar. När personen som tipsat henne sa att det var enkelt brydde jag mig inte om att leta i specialdatabaser utan sökte direkt i Google och vips dök de upp. Jag skickade upp artiklarna till hennes e-postadress.

Vid halv tolv begav jag mig till Centralbiblioteket. På gick jag in till Meze och åt en kotlett till lunch. Provade också några utsökta grekiska oliver. Vid hållplatsen Vasa Viktoriagatan växlade jag några ord med en låntagare som förr var ofta på Hagabiblioteket.

   På Centralbiblioteket satt jag på trevlige E.H.s plats och drog bokkort.
Hagabiblioteket | |
Upp