Måste kunna lita på varandra

Vid fikat berättade jag att jag var hos en av de bästa frisörerna jag varit hos. Då berättade Turbo Reine om en gång när han blev klippt av en frisör som var full. Han var tvungen att gå till sin vanliga frisör som fick rätta till det.


På tåget hem igår gick det på två äldre damer i slöja. De såg ut som de kom från Dafurprovinsen i Sudan. Den äldre stapplade fram och tittade på den lediga platsen bredvid mig. Jag såg väl skum ut så hon valde att sätta sig bredvid en kvinna till vänster om mig. Då tänkte jag på hur ska den gamla damen kunna lära sig svenska? Men det är klart hon flyr från folkmordets Dafur om hon kan. Den andra äldre damen var nog hennes dotter, hon såg väldigt bestämd ut. Det här måste ju vara en ovanlig plats för dem?


Det var inte mycket folk på tåget så jag kunde faktiskt sova lite. De flesta har väl tagit ledigt.

Idag var jag Rörpostmästare med Fredrik på förmiddagen. Det var riktigt trevligt. Det var riktigt många fjärrlån från när och fjärran. Det var också en del så kallade Ikat-beställningar, det vill säga beställningar från en kortkatalog som fotograferats av och blivit sökbar i datorn. Jag ser ibland om Kristina, det vill säga kvinnan i mitt liv, skickat några fjärrlån från Kärnsjukhuset i Skövde. Jag har inte sett några ännu, men det är så många fjärrlån. Bara jag ser ordet Skövde blir jag glad.

  När vi hämtat beställningarna kör vi in en bokvagn till fjärrlån ut, en och lägger i lådorna till institutionerna eller filialbiblioteken, och sedan lägger vi böckerna som ska hämtas på Centralbiblioteket på en vagn. Sedan tar en kollega hand om dem och placerar ut på hyllor där låntagaren som beställt boken kan hämta boken de beställt. Hela systemet funggerar som en stor robot. Det gäller att alla kan lita på varandra.

Undrar vad folk tycker om det här året om 100 år? Tog fram en bok som hette "Jägeristaten" från 1915. Så här står det till exempel: "Domänstyrelsens underdåniga förslag till tjänstedräkt vid skogsstaten anställd personal" /../ "Skogsinspektör eller överjägmästare, jägmästare eller extra jägmästare. 1:o) Trekantig hatt med civil kokard och svart hängande plym lika med af skogsstaten före år 1871 begagnad." (H. Samzelius, Jägeristaten från 1915, s. 207)

Vi hade fredagsfikat flyttat till idag. Turbo-Reine hade verkligen ställt till med fest. Han hade köpt gräddtårta med påskägg och hade ställt ut påskris med gula fjädrar.

-Hur känns det att börja på Haga igen då, frågade någon?
-Den dagen den sorgen, svarade jag.
Alla skrattade. Men jag får väl göra så gott jag kan. Det är ju inget bibliotek utan ett studietorg.

Efter jobbet tog jag buss 42 från Korsvägen till Valand. Tänkte på att gamla rutinerade bussförare utstrålar trygghet. Han körde lungt och trixade skickligt förbi ett vägarbete. Han verkade i och för sig lite uttråkad. Han tittade inte på passagerarna när vi steg på. Men han körde bra.

Vid Valand gick jag till Rosteriet. Där träffade jag Gösta . Jag åt en bakad potatis med skagenröra till middag. Gösta var lite dagen efter för han var ute med sin tjej igår.
   Träffade, Berit, en gammal kamrat från Bibliotekshögskolan. Lustigt att hon kom för annars var det bara jag och Gösta som satt där.

dromedar
Dromedar från resan till Marocko 1979. Foto Anita Petersson
Bibliotek | |
Upp