Koster förr och nu

En trevlig uppmärksam medarbetare kom och påpekade att bilden på Idefjord var spegelvänd. Jag hade sett det men tänkte att det var väl ingen som tänkt på hur gamla Idefjord låg i Strömstad.

Idefjord i Strömstad

Visst spelar det roll om en bild är spegelvänd eller ej. Jag sitter på bänken. Jag tor du ser aktern på gamla Stjärn II som gick till Koster i vänstra hörnet. Jag orkade mer på den tiden. Har för mig vi gick upp sex och vi slutade tolv på natten och vi gick och lade oss två.
fiskade
Jag har skrivit på diabildsmagasinet att det var 1975 på Koster. Om bilden är från 1975 så är jag 16 år. Med den här ekan, som var byggd i Henån på Orust, åkte jag runt i Kosterskärgården. Seagullmotorn var driftsäker. Jag vet inte hur många fånger jag lappade ihop den. På slutet fick jag ha hammare för att dirigera förgasaren. 

torsk
På den tiden fanns det gott om fisk. Här tror jag vi fått två, torskar en Bergylta och en vittling. Jag tror det var den gången jag väckte pappa klockan fyra och vi begav oss ut till Kostersten långt ute på Skagerak. Jag tror det eftersom jag ser att det ligger en Bergylta på tidningen.

kosterskärgården
"Men det här är ju inget att fotografera, det ser ju ut som vilken skärgård som helst", säger Kristina 2009. Bilden är tagen från Kyrkosund på Sydkoster. Rakt fram är det nog Holmarna Grå, till vänster Tjälleskären och till höger Otterstenarna. Jag minns att alla öar här hade sin egen personliga prägel speciellt om du närmade dig dem. Nu ska Koster bli Nationalpark om det inte redan blivit det.

 

 

 

Minnen | |
Upp