Min barndoms sommrar

Har fått tag på ett gammalt fotoalbum som låg i en hylla hos min faster Kerstin. Eftersom det regnade idag började jag genast scanna in bilder.

Det gamla huset kallades det här rucklet där jag tillbringade somrarna som barn.
gamla huset
Här bodde jag under somrarna som barn. Det var inte så speciellt som det ser ut. Råttor, myror och fladdermöss bodde där också. Virket som huset var byggt av var ruttet och föll så småningom ihop av sig själv. Men vi barn hade roligt där, det var som en jättestor lekstuga. Jag minns att pappa rev ner en vägg och innanför väggen fanns ett bord med stolar och en gammal kakelugn i ett hörn. Det var lika bra att det så småningom kom traktorer och forslade bort all bråte. Jag minns att vi eldade med vedspis där. Och råttgift fanns utspritt överallt. Vatten hämtade vi ur en brunn.

norsesund
Farfar Knut och jag äter frukost. Det var det här köket jag höll på att elda upp. Jag och min kompis Anna kokade ihop någon gröt med allt som farmor hade i sitt skafferi. Men sedan glömde vi bort kastrullen och det började brinna i den. Höga elsflammor flammade upp från kastrullen och en bord som farmor hade ovanför spisen fattade eld. Jag tror den här bilden kan vara från 1969.

sandormen
Som barn på somrarna åkte vi till Skagen i Danmark. Här syns jag vid ingången till Sandormen som åkte från en restaurang på Grenen och ut till spetsen på Grenen där Skagerack och Kattegatt möts. Själv var jag mest förtjust i att leta vrakgods, för det mesta rep, som jag samlade ihop och släpade med till Bröndums hotell.

Idag har det regnat så jag har suttit inne och scannat. Jag och Kristina gjorde en liten utflykt till Bälinge återvinningsstation. När jag ser på de här gamla bilderna ser jag hur åren går. Det är flera decennier sedan de här bilderna togs.
Semesterliv | |
Upp