Utflykt till Sollebrunns Gästgifveri

Efter lunch igår vid tolv hämtade vi min faster Kerstin med Toyotan. Hon kom med två stora kassar som hon tänkte lämna till second hand varuhuset Vinden. Vi hade med oss några bord och stenkakor som Kristina hittat i förådet. När vi sedan gick in så var det proppfullt med folk. Jag stod mest stilla i ett hörn i väntan på att kunna förflytta mig någon meter. Kerstin shoppade lite saker i alla fall. Hon verkade trivas i trängseln bland alla människor. När vi åkte därifrån så fanns det inte en enda parkeringsplats kvar och bilar stod ute på gatan.

   Nu tänkte vi åka till Brobacken och bjuda Kerstin på lunch. Tyvärr åkte jag fel så vi hamnade på vägen mot Sollebrunn och Tollhättan.
-Det gör ingenting det är så vackert med naturen och ängarna, sa Kerstin.
Ungefär vid Lagmansholm började det ösregna och regnet höll i sig ända fram till Sollebrunn. Tänkte att där måste väl i alla fall finnas en korvkiosk? Då såg Kristina en skylt där det stod Sollebrunns Gästgifveri. Eftersom jag inte tycker om att tvärbromsa så gjorde jag en hastig u-sväng och in på den tomma parkeringsplatsen utanför. Det doftade lantlig idyll och gödsel när vi steg ur bilen. Därinne var det tomt men de hade i alla fall abborre på menyn och det valde jag. Kerstin och Kristina åt bara sallad.
   Sedan plöjde jag hem i regnet. Vackert grönt med alla åkrarna.
-Det är härligt med alla kossorna som betar, sa Kerstin.
-Det är hästar, sa jag. Vad onödigt av mig att märka ord. Det var väl bara för att jag var koncentrerad på körningen? Vi släppte av Kerstin vid Ica Maxi.
-Är du säker på att vi inte ska vänta och köra dig hem? Frågade jag.
-Nä, jag ska sitta där och ta en kopp kaffe och så ska jag prata med gubbarna som sitter där, sa Kerstin.

middag
Middag äts någonstans, dock ej Sollebrunn. Från vänster sitter Lars Petersson, Sonja Nihlmark, Knut Petersson, Elsa Petersson, Yngve Nihlmark, Kerstin Petersson och Anita Petersson.
Faster Kerstin nummer två från höger för ungefär 60 år sedan.

Telefonsamtal med faster Kerstin:
-Var togs den här bilden tror du? frågade jag Kerstin när jag ringde för att fråga om ett fotoalbum.
-Det var när Lars (min pappa) fyllde 50, sa faster Kerstin.
-Nej han måste varit i tjugoårsåldern, sa jag.
-Nä, jag tror det var när han fyllde 50 och var någonstans i Danmark.
-Hanstholm?
-Ja det var det nog, sa faster Kerstin.
-Men den här bilden är inte från Hanstholm, sa jag.
-Jo det är den nog, sa faster Kerstin.
Semesterliv | |
#1 - - Anonym:

Titta in i min blogg idag....

17/8

#2 - - Anonym:

17/8 titta in i min blogg idag...

Upp