Försök tänka positivt

På hemvägen var min faster Kerstin med på tåget. Hon berättade att farfar aldrig brusade upp, men att farmor gjorde det ibland. Det är nog bäst att ta allt här i livet med liknöjt jämnmod.

  Det var en jobbig dag idag och jag blev lite irriterad vid ett tillfälle. Det borde jag inte bli i min ålder. Jag skickade beställningar från rörposten på eftermiddagen. Jag hade glömt plocka upp de handskrivna beställningarna som skulle hämtas i magasinet. 
Jag stog och bläddrede lite i en bok om Kambodja, då kom Karl Henry (namnet är fingerat) gående.
-Har du inte hämtat de skrivna beställningarna! De skulle hämtats klockan tolv!
-Oj då, jag ska genast hämta dem, sa jag.
Åker först ner till gamla samlingarna. Hittar inte Teaternytt, kutar vidare till A-huset för att hämta en Foliant av Teaternytt.
Åker upp och lämnar dem till Karl Henry (namnet är påhittat). Sedan tillbaka till gamla samlingarna och letade. Nu hittade jag rätt. Ett ögonblick kände jag mig duktig.
-Är du full eller, det blev helt fel tidskrifter! sa Karl Henry.
-Ge hit dem så ska jag byta, sa jag. Jag ska ju inte bli irriterad utan bara vara tacksam för sådana tillrättavisningar.
Åkte tillbaka ner i underjorden till per fol och bytte ut Rallynytt mot Teaternytt. Hur kunde jag se så fel? Sedan blev det bråttom upp och skicka iväg beställningar. Hygglige Roy hade redan börjat sortera beställningarna.
Och sedan hade jag bråttom och plockade upp fel material. Jag kände mig verkligen usel. Tänkte på vad en kollega i Haga sa för några år sedan "du har i alla fall inte operat in en sax i magen på någon".  Jag brorde ta det lugnt och varva ner och tänka positivt och göra det bästa av situationen. Nu glömmer jag aldrig att titta i den bruna lådan efter handskrivna beställningar. 

  Det var skönt att  gå till gymmet efteråt och pressa ut lite frustrationer. Det kändes bra att växla några ord med en stor trevlig iranier (tror han är därifrån i alla fall?). Och när jag kom hem efter att ha handlat på Ica var min underbara fru hemma och det var uppmuntrande.
Arbete | |
Upp