Som ett sillstim av folk i centrala Göteborg

Under natten hade det snöat i Alingsås. Det var en decimeter snö och några minusgrader när jag cyklade till stationen. Jag fick cykla försiktigt för det var spårigt också. I tågvagnen jag åkte med var det bara jag och fyra till.

   Vid Korsvägen fick jag vara försiktig för när en bil stannade så kom en svischande förbi i andra körfältet.

Jag hade framplockning i B-huset. Det var inte så många beställningar till huset. Det var däremot en hel bunt fjärrlån. Högskolan i Skövde, Varbergs bibliotek, Helsingborgs, bibliotek, Kungliga bibblioteket i Köpen hamn med flera.
  Det kan ändå vara lite problem. Hans som var Röpostmästade kom ner ibland och såg hur det gick.
-Hittar du inte Waenburg? Den kan stå på Wänburg också, sa Hans när jag höll på och leta efter en bok av någon Bentson på utländsk Teologi.
-Boken står fel, B. kommer före G., sa jag.

På eftermiddagen hade jag våningarna ett till nio. Plötsligt blev det helsvart när jag höll på att ställa upp broschyrer. Jag hade stått mellan några bokhyllor så länge att ljusen släckts för att det inte varit någon rörelse som påverkat rörelsedetektorerna.

Flexade en timme tidigare. Gick in och sonderade terrängen på Akademibokhandeln. Där var en fruktansvärd trängsel och en kilometerlång kö till kassan. Nej jag stod inte ut där utan gick till tåget.
Bibliotek | |
Upp