Gävle - Narvik express

Sommaren 2000 gjorde Kristina och jag en resa till Narvik. Jag tänkte väl att en grekisk strand skulle vara roligare, men Kristina stod på sig. Vi reste rätt mycket året innan vi gifte oss.

Södra Rådmansgatan
Sitter och läser "Odysseus" av James Joyce på Kristinas balkong i Gävle. Det tog en hel semester att läsa den, men jag tänkte att det är en bok jag bör tagit mig igenom åtminstone en gång i mitt liv. Men så en dag sa Kristina "Kan vi inte åka till Narvik?". Okej tänkte jag, det kan inte ta så lång tid?

murjwk
Efter något dygn var vi framme i Murjek. En bit på väg i alla fall. Härifrån kan du ta en buss till Jokkmok eller fortsätta norrut. Nu säger Kristina att det inte kan varit så långt mellan Murjek och Kiruna. Vad minns så stånkade tåget på och vi verkade aldrig komma fram... Bara skog och berg överallt. Murjek ligger mitt emellan Boden och Kiruna.
kiruna
Torne älv augusti 2000. Jag gissar att norrland är sig ganska likt?

torne träsk
Torneträsk och Kebnikajse. Det var så oerhört vackert, fullt i klass med Moon Hill i södra Kina. Torneträsk är sveriges näst djupaste sjö och sjunde till arean. Den djupaste är Hornavan.

narvik
Efter att tåget stånkat på i timmar från Kiruna kom vi till slut fram till Narvik. Vi hade passerat Svappavara, Abisko, Vasserjock, Katterjock och Riksgränsen.

 

 

 

 

Narvik och Kiruna | |
Upp