Trotjänaren gick i pension

Åtta minusgrader när jag cyklade till stationen.
-Har du stenmarksmössan på dig... det spelar ingen roll hur det ser ut bara det är varmt, sa vaktmästaren.
Spelar ingen roll hur det ser ut... är den inte snygg mössan som min syster stickade någon gång på 70-talet. Mösan är färgad med gul lav från Dalsland.

Hade rörpostutskick på morgonen. Det gick ganaska smidigt att skicka till alla plan och ställa upp böcker till kvinnovetenskapliga.

Efter lunch hämtade jag böcker i B-huset. 
Muchs Skriet
Skriet - bråttom genom kulverten till Hum.fack

Jag hade en beställning till Hum.fack. Gick i den långa gråmålade korridoren.  Det var en Litt Lat av Cornelus Tacitus. Det var något gammalt om Germanius. Det tog en halvtimma att hitta boken. En dörr som det stod "Obehöriga äga ej tillträde" på var öppen. Förr eller senare ska jag hitta boken. Tarcius hade skrivit väldigt mycket och det gäller att det är rätt årgång.

Efter att jag hämtat böcker på 5b så var det dags att fira Thomas som går i Pension. Et var många tal och champagne.

På vägen hem fortsatte jag lyssna på Dan Browns "Den förlorade symbolen". Som sagt är det många beskrivningar från det stora Kongressbiblioteket i Washington. Plötsligt stod Langdon utanför en plats som få hade sett; det var magasinet. (Det är fritt ur minnet eftersom jag lyssnar på boken. Det var magasinet till Library of Congress.) Brown beaskriver när personer jagas i biblioteket och hela tiden tänds lampor av censorer som på verkar belysningen. Vi har också sådana censorer på Universitetsbiblioteket som tänds när någon kommer.





Arbete | |
#1 - - Klas:

Bibliotekets Hum.fack är två ensliga rum långt borta i en kulvert. Där finns ingen du kan fråga. Där finns massor med tätpackade gamla böcker på Grekiska, Latin, finska, italienska med mera. Ofta får jag använda stegar för att hitta rätt.

Upp