Obama till Köpenhamn

När jag går till gymmet vid nio tiotiden är det ganska mycket vuxna män där. Vid elva försvinner många. Kan det vara så att det är familjefäder som måste iväg och handla eller göra mat? De båda männen som jag kallar för Piff & Puff var där. Såg att de värmde upp lite, sedan lutar sig Puff vid fönsterbläcket och lägger ena smalbenet över det andra och börjar prata. När jag skulle gå trodde jag att jag var ensam kille där, men de båda männen gick och samtalade i omklädningsrummet. Hörde om att de pratade om färjan till Åland och om att det är mycket fylleri där.


Barack Obama kommer alltså till Köpenhamn. Jag satt tyst vid fikabordet när alla ondgjorde sig över att han fick fredspriset. Det är sant att han inte hunnit göra så mycket ännu. Men han är ju oerhört mäktig och kan kanske göra något. Han har ju många mäktiga grupper att kämpa mot i USA.
   2006, innan han blev president, skrev han i boken "Att våga hoppas": "Det jag kunde ställa mig bakom var "'ett korkat krig, ett förhastat krig, ett krig inte grundat på förnuft utan på känsla, inte på någon princip utan på politik'". (Barack Obama Att våga hoppas s. 310) Och så här skriver han på ett annat ställe om Irakkriget "/.../ skälet till vår invasion var en sådan strategisk blunder. Om vi ska agera på egen hand  får vi i alla fall se till att ha ordentligt med bevis mot dem vi ger oss på." (Ibid s. 325). Innan dess deltog han i Nann-Lugarprogrammet vilket kort gick ut på att se till att gamla kärnvapen i Ryssland inte hamnade i terroristers händer. 
Samhälle | |
Upp