Skyddsrummet

Bara 7 grader kallt. Det var snö och halt när jag cyklade till stationen.

Hade rörpostutskick på förmiddagen. Var borta i Hum.fack, de två små rummen långt borta i en kulvert, och stälde upp en broschyr av den indiske författaren Rabindranath Tagore, "Postkontoret", hette den.

Sedan när det nästan var dags för lunch begav jag mig ännu längre in i den mörka kulverten, bort till Okat för att se hur det såg ut. Det såg riktigt ordentligt ut med alla företagsbroschyrer på sin plats. "Skyddsrum - ingång med gasfång", stod det ovanför en dörr.

Snö när jag begav mig hemåt. Jag tog friskvårdstimme och hann precis med 16.17-tåget. Kanske onödigt för det var trångt och stimmigt. Fick tigga mig till en plats.
  På gymmet var det mycket folk, men jag bet ihop och gjorde mina övningar hyfsat. Hälsade på en forskare från Socialt Arbete. Hemma fortsatte jag scanna bilder från min och Kristinas resa till Narvik.

nikkaloukta
Torneträsk från tågfönstret år 2000

Bibliotek | |
Upp