Från min resa i Xi'an 1989

En vacker vit solig dag. Kristina tycker jag ska gå ut i solen, men jag känner att jag måste syssla med skanning av bilder. Ibland gå det ibland går det inte.

  Min resa till Xi'an gjorde oerhört intryck på mig. Hela staden är ganska fantastisk med alla pagodor, monument och ringmuren. "Take me to the cheapist hotel in Xi'an", sa jag till taxichauffören. Jag minns att jag fick dela rum med en man från Belgien. Han blev lite överraskad när en främling förskansat sig i rummet.
 
  När jag skulle åka och se på Terra Cotta Armén tog jag en buss ut på landsbygden. Det var en dröm jag hade att se på detta fantastiska arkeologiska fyndet med soldater från 210 före Kristus. Kejsar Qin Shi Huangs (259 - 210 f kr.) armé som han ville ha med sig i graven. Bussen stannade på en åker kändes det som med en enda byggnad som såg ut som en tennishall. När jag steg in där såg jag hela armén och den synen kommer jag aldrig att glömma.

terra cotta army
Över 2000 år gamla soldater. Alla unikt gjorda efter varje soldat. 8000 soldater
och 520 hästar.

Terra cotta armén
Ryttare från kejsar Qin Shi Huangs armé


Jorden runt | |
Upp