Bilder från min resa till Kambodja

En trevlig vårdag. Ringde Gösta på morgonen, han tyckte det var uppiggande att gå på kafé i onsdags.
   Kristina och jag tog en promenad till stan. Vi gick till Resia och tittade på en möjlig resa om ett år. Sedan fastnade Kristina i en klädbutik, då passade jag på att gå till Lennartssons konditori och köpte två semlor. På vägen hem köpte jag lite Sej och en makrillfilé.

Nu ska jag stänga in mig i biblioteket och skanna bilder från mina resor. Här nedan är några bilder från Phnom Penh i Kambodja 1989.
Phnom Penh 1989
Tandläkare i Phnom Penh 1989. Jag är glad att jag stannade ett par dagar i
Phnom Penh för det var mycket att se. Och jag är glad att jag slapp gå till tandläkaren.
Gata i Phnom Penh
Jag gick inte ut speciellt mycket på kvällarna, men en kväll skulle jag på
restaurang. Restaurangen Cool Cat låg en bra bit från Hotell Capitol. Jag
lät taximopedisten Sucho köra mig dit. Det var väl ingen speciellt märkvärdig restaurang.
Där var mest amerikanska militärer där. När jag skulle hem var det mörkt, jag hittade
emellertid moped som kunde skjutsa mig till hotellet. Det var en ung kille och jag märkte
att han tog en omväg. Vid ett vägskäl stannade polisen oss. Det blev en intensiv
diskussion mellan diskussion mellan taxichauffören och polisen. Till slut kom
chauffören fram och frågade om jag hade en blygsam summa pengar att betala
polisen. Jag betalade naturligtvis, vad som skulle hänt med grabben annars vet jag inte.
När vi kom till Hotell Capitol skulle jag betala taxin. Då tog han mig i hand och utbrast
med tårar i ögonen:
-Don't pay me... thank you for helping me at the checkpoint.
Marknad i Phnom Penh
Marknad i Phnom Penh. Mins att jag letade efter en t-shirt att ha på gymmet hemma. En dag var jag på Foreign Correcpondence Club i Phnom Penh. På den tiden hade de makabra bilder från Röda Khmerernas terrortid på väggarna. Det var ganska fin utsikt över Mekongfloden på Foreign Correspondence Club.