Travar av böcker för fjärrlån

En bit ifrån mig på det fullsatta tåget satt "Stolpas". "Stolpas" gick på Mössebergsskolan i Falköping på 1960-talet.  Han sitter med oljiga fingrar och knappar på ett oljigt tangentbord och lika smutsig bildskärm. Han På huvuduet har han en grön militärkeps från flygförsvaret på sidorna om kepsen syns grå polisonger. Kepsen har vita ränder från svett. "Stolpas" gick i klassen under mig på låg och mellanstadiet. Han var väldigt stor och stark. Han skred fram som en kronhjort på skolgården. 
  Tåget var tio minuter sent, vilket innebär att jag missar hela klungan av spårvagnarna nummer 13 och 2. Stämplade in tio minuter sent på jobbet.

På jobbet var det var det många beställningar. Kände doften av Axe i hissen och då vet jag att Hans är här och då går det undan med bokuppsättning. Turbo Reine hade redan varit i farten och ställt upp böcker. När jag hämtar beställningar är det vagnar fulla med böcker som skickas först iväg till institutioner och sedan fjärrlån runt om i landet.

Pendling | |
Upp