Phnom Penh 1995

På eftermiddagen fortsatte jag skanna bilder från min resa till Kambodja 1995. Jag minns när jag kom till Phnom Penhs flygplats och betalat 20 dollar i skatt så tog jag första bästa bil till stan. Kostade fem dollar, jag min idiot betalade direkt. Naturligtvis krävde han fem dollar igen när vi kom till Hotell Capitol. Jag fick ett rum utan fönster några våningar upp. Det var hett som i en bastu där, en liten fläkt som knappast funkade uppe i högra hörnet och det var hål i myggnätet. Försökte tejpa igen det med plåster. Dörren var reglad och utanför dörren gick en vakt fram och tillbaka hela natten. Det kändes som om jag skulle kvävas i rummet.
  När jag gick ut från hotellet på morgonen fångade mig Suchu, eller Foster som han kallade sig. Det var många taximopeder utanför hotellet, men Foster var först.
-I drive You to Killing Fields for three dollars, sa han när han fick syn på mig. Hade från början inga planer på att åka dit, men eftersom han frågade så gick jag med på att jag följa med. Jag hade bara tänkt ta flodbåten till Siam Reap och Ankor. Men människor verkade vilja visa vilka illdåd Röda Khmererna gjort. Sucho körde mig runt Phnom Penh under min tid där.

Killing Fields eller eller Choeung Ek låg några mil utanför Phnom Penh. Besöket där var en skakande upplevelse. Jag kan inte ens tänka på berättelserna hur de dödade folket och begravde dem i dödens fält. På några år hade Pol Poth och hans anhang ett skräckvälde som jag aldrig sett maken till.
Choeung Ek
Massgravar i Choeung Ek utanför Phnom Penh. Här hamnade folk som var
emot revolutionen. Gamla och barn om vart annat.

Har fortsatt att skanna de ohyggliga bilderna och läsa berättelser från Röda Khmerernas terror i Phnom Penh 1995. Jag kan rekomendera läsare att läsa Peter Fröberg- Idlings bok "Pol Pots leende"  och Staffan Skotts bok  "Aldrig mer".
Tuol Sleng
Inne på Tuol Slengfängelsets gård. Nu är Tuol Sleng ett museum.

celler i Tuol Sleng
Dörrar till små celler i Tuol Sleng-fängelset
Tuol Sleng
Fotografier på dödade i Tuol Slengfängelset som nu är ett museum för
att visa på Röda Khmerernas skräckvälde

Förhörsmetodik
I Tuol Sleng-fängelset fanns regler hur fångarna skulle uppträda när de blev förhörda.
Tuol Sleng var från början en skola. Nästan vem som helst kunde hamna där. Det kunde
räcka med att du bar glasögon. De fick bara svara på frågor direkt och inte säga emot
för då blev de torterade eller dödade.
Jorden runt | |
Upp