Vår i luften

Jag ställde inte upp alla böckerna på plan fem igår kväll, sa jag till unge Fredrik.

-Det är Trubo Reine som jobbar på morgonen så han ordnar det.

"Turbo Reine" en av de allra snabbaste bokuppsättarna. Han kommer alltid en timme innan alla andra till biblioteket. Jag tycker mig ha lagt märke till att han inte placerar böckerna på alla tre hyllorna på bokvagnen utan nöjer sig med övre hyllan för att få upp farten och sedan går han och sorterar böckerna igen på övre hyllplanet på bokvagnen. Om han behöver böja sig för mycket tar det för lång tid.


När jag ska gå och ät lunch stötte jag på min chef utanför hissen.

-Vart brukar du gå och äta, frågar hon med ett leende.

-Jag går till Mandarin som ligger rakt under... de är trevliga... och så spelar de bra musik...

Bra musik... vad säger jag? det är ju samma musik som på alla kinarestauranger... inget jag vanligtvis diggar hemma. Ute var det rena rama vårvädret idag. På Mandarin åt jag tre smårätter. Bara tre män som åt där, de satt vid var sitt bord. Alla åt tre smårätter.


Fredagsfikat bjöd Reine på. Det var tårta med röda vinbär på. Ett fasligt pladdrande nere i källaren, men det är trevligt att sammanfatta veckan.


Annars går det fort som en slåttermaskin att dra bokkort.

Lyssnar på katalogisatörerna när de diskuterar. B. hittade en gammal biljett från spårvägen i en bok. Jag minns när jag körde buss, då fanns fortfarande de gamla BM-apparaterna som sa "klack" när resenären sköt in en biljett i maskinen.

Bibliotek | |
#1 - - Gösta lindborg:

Sa du inget om Porslinsansiktet?

#2 - - Klas:

Nej jag gjorde inte det, men hon ingår i den trevliga personalstyrken på tre personer tror jag.

Upp