Visionsdag

På morgonen fick jag hämta beställningar på plan ett till fem på förmiddagen. Jag blev klar på minuten tills vi skulle gå till Universitetet och ha en visionsdag. Vi började med att äta en lätt lunch. Jag höll mig till kollegorna Reine och Fredrik. Min gamle vän Joakim var där också och jag växlade några ord med honom. Det går inte att förneka att jag känner mig lite utanför numer. Det känns som det var långt, långt tillbaka i tiden som jag arbetade på Högskolan i Gävle och till och med på Samhällsvetenskapliga biblioteket.

  Den förste föreläsaren hette Derek Law och han föreläste om sin syn på bibliotek och bibliotekens framtid. Han trodde att bilder skulle få större betydelse, han visade tjugo bekanta bilder på en skärm. Det är möjligt att vi minns bilder bättre? Han sa också att låntagare fortfarande ser på ett bibliotek som en plats med många böcker. På slutet sade han att vi kommer att fortsätta använda vanliga böcker. Han sa att det inte fanns accepterbar teknologi ännu. Jag tror några i publiken inte var överens med honom.  Metadata kommer att ersätta katalogisering. Metadata kan ju användas på elektroniska dokument eller webbsidor.
  Efter Derek Law talade en representant för studenterna. Hon ansåg att ett bibliotek skulle vara en läsplats dygnet runt. Jag tycker mig känna igen den åsikten från andra studenter. Men jag minns i Haga var det inte många som satt på kvällstid.

   När föreläsarna var var färdiga delade vi in oss i grupper och pratade om bibliotekens framtid. Katalogiseringen kommer förmodligen att försvinna och det sköts centralt. Biblioteken får köpa katalogiseringsposter. Vi pratade bland annat om om ljudböcker och vad som blir en bibliotekaries uppgift om bibliotekarier och undervisning. Jag sysslar inte så mycket med det längre, inte någon undervisning som de pratade om. Jag ställer upp böcker på bokvåningarna. Det var många där som jag kände och hälsade på. Jag tänkte att jag inte hade något att tillföra, men då de talade om källkritik sa jag att jag ändrat i Wikipedia och kan vem som helst göra. Jag sa också att jag hade svårt att tänka mig att läsa en tjock roman på datorn.

  Det verkligen ett gytter av människor där. En del var glada en del var inte lika glada. När jag lägger mig till med en allvarlig min tror jag att jag blir osynlig. 

Koster
Sydkoster 1981
   
  
Bibliotek | |
Upp