Städerskan och om Bohus fästning

-När ska du ha semester? frågar en städerska i hissen.
-Om en vecka... det ska bli skönt.
-Det ska bli jätteskönt.
-Du ser trött ut? sa jag.
-Jag är jättetrött... jag är ensam och har hela biblioteket och hela humanisten.

Hade framtagning och uppställning på ett till nio på eftermiddagen. När jag drar in ett djupt andetag fylls lungorna av en lukt av gammalt papper. Min gamle pensionerade kollega Dick berättade att det var farligt med många böcker för de drog åt sig syre.


När jag kom hem från gymmet och satte på teven var det ett program om Bohus fästning. Det har försökts att intas tre gånger, varit utsatt för en självmordsbombare och försök att rasera det från svenskarna själva. Men på 1800-talet började folk restaurera det i stället. Nu står fästningen utanför Kungälv, i och för sig lite som en ruin.
Arbete | |
Upp