Leguan och Taipan på Universeum

På tåget var det en ung man som lyssnade på hårdrock i sin Ipod så det hördes i hela vagnen. Några bytte bytte vagn för att slippa oväsendet från hörlurarna. Egentligen såg hårdrockaren ganska ordentlig ut. Han hade inga tatueringar och verkade inte gå så mycket på gym? Han kanske var deprimerad? För ett par år sedan upptäckte jag att det kändes bättre med Mozart eller Haydn om jag var nedstämd. Jag trodde själv för många år sedan att det gick att bota melankoli genom att lyssna på dyster musik som the Birhday Party och Sisters of Mercy. Då och då händer det att jag tar fram någon Blue Cheer , men det här var ju Death Metal.

  Min pendlarkompis berättade att de skulle komma en Leguan och en giftig Taipanorm till Universeum. Pressen skulle komma till Universeum också, TV4, GP och TT.

På jobbet på förmiddagen hämtade jag beställningar på plan 4bm 5b och 6b. Precis när jag tyckte jag lyckats ganska bra med beställningarna till de gamla samlingarna i 5b blinkade lampan på 6b. I det facket visade det sig att det låg en gammal isländsk medeltida lag som fanns i humfack långt bort i en kulvert på plan 6. Jag vandrade dit bort. Översättningar, samlingar och Litt isl för sig. Tillslut hittade jag den. Boken var inte så gammal utan att det gick att uttyda vad som stod på ryggen. Efter fikat var det beställningar på gamla nederländska lagar och "Halsdukens historia" från 1937.
  På eftermiddagen skickade jag beställningar i Rörposten.
  Utanför biblioteket pårlade det av regn. Det var rena rama Fontana di Trevi!

Det regnade när jag cyklade hem och det regnade när jag cyklade till gymmet.
Pendling | |
Upp