Den ensamma tranan och fiskare i Kambodja

När jag stod och väntade på tåget fem i sju på morgonen såg jag en ensam trana komma flygande högt upp i luften. Den hade väl kommit ifrån sin flock? Men jag tror den flög åt rätt håll, alltså mot Hornborgasjön.

På tåget hörde jag några flickor som pratade om "Män som hatar kvinnor". En pojkvän till en av dem hade inte ens läst boken.

I Göteborg var det ljust och vårlikt. Tvåans spårvagn var i tid så jag flexade in tre minuter tidigt.

Var i B-huset på förmiddagen. Det var flera beställningar till Humfack. Några finska och en på latin. Hans var med mig och han hittade den på latin direkt. I B-huset plockade jag fram en bok av Ernst Cassirer om Thomas Thorild. Gick ett par minuter tidigare från jobbet för att jag skulle ha god tid på mig att handla mat för helgen. Det har varit soligt men lite kyligt. 
   Lyssnar på Joseph Haydns underbart vackra cellokonsert 1 & 2. Ska försöka hinna börja se på serien Matador som jag lånat av E.H.

När jag var i Kambodja 1995 besökte jag en dag ruinerna av templet Wat Chedei i Angkorkomplexet. Min guide och chaufför Visa var upptagen så jag fick skjuts av hans yngre bror.
Templet var mest ruiner, men det var intressant att se människorna. De tittade på mig som jag var ett UFO från en främmande planet-

siam reap
Efter en lång färd på motorcykel stanade vi vid en strand. Därefter transporterades jag ensam på den här båten över till Wat Chedei.

wat cherei
Fiskarna stod med vatten i höjd med bröstet och drog upp nät och drog upp till ön.

way cherei
En fiskare visar sin fångst som han har i korgen.

flickan på wat chrei
Jag kanske var på ön en halvtimme och den här flickan följde efter mig hela tiden och bara stirrade på mig och sa ingenting. Hon hade väl aldrig sett någon så konstig människa? Hon ser inte så glad ut och mager är hon också. Kambodja var ju oerhört fattigt efter Röda Khmerernas vanstyre.



 
Jorden runt | |
Upp