Modernt måleri på Borås konstmuseum

Efter att ha ätit frukost tog vi Toyotan och körde till Borås. Det regnade och det var fortfarande snö i skogen, men det gick bra att köra med sommardäck för vägbanan var inte hal.

I Borås körde jag runt lite och letade parkeringsplats. Det var en bra bit från konstmuseet, men det var trevligt att gå en stund i Borås. Det var 15 år sedan jag gick på Bibliotekshögskolan här (Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden).

Efter en kort promenad förbi busstationen, förbi stora torget och upp för några trappor så kom vi fram till Konstmuseet. Dit hade de lyckats få tavlor av storheter som Linn Fernström, Virgil Dejarv, Mamma Andersson, Jockum Nordström, Astrid Sylwan, Jens Fänge med flera. Det kändes fantastiskt att vandra omkring bland dessa konstverk som jag bara sett på teve tidigare. Det är nästan så det kändes som att vara i New York ibland. Nedan är ett urval av all fantastisk konst.

linn fernström
Kristina bredvid en målning av Linn Fernström. Flickan sitter i snön och ser på döda ekorrar.

mama andersson
Jag framför målningar av Mamma Andersson. Nu står jag ivägen igen...

Jockum Nordström
Står jag ivägen? På den här väggen hängde tavlor av Jockum Nordström.

På hemvägen stannade vi till vid ett galleri som hade en utställning med konstverk av Ulf Trotzig. Vi hade tur för det var sista dagen han ställde ut.

Fritid | |
#1 - - Gösta lindborg:

Svårt att se vem som är den vackraste kvinnan på bilden med målning av Linn Fernström. Allvarliga tankar kring bibliotekshögskolan.

#2 - - Klas:

Visst är hon söt min fru

Upp